פסל‌ ‌אוסקר‌ ‌ויילד‌ ‌בדבלין‌

פסל‌ ‌אוסקר‌ ‌ויילד‌ ‌בדבלין‌

צריכים עזרה בתכנון החופשה באירלנד?

יותר ממאה שנה לאחר מותו, ויילד עדיין זכור יותר בזכות הטרגדיה של חייו האישיים – המאסר שלו שהגיע בעקבות אורח חייו ההומוסקסואלי – מאשר על הישגיו הספרותיים. אף על פי כן, יצירותיו, בפרט הרומן שלו "תמונתו של דוריאן גריי" והמחזות שלו שנחשבים בין יצירות המופת הספרותיות הגדולות של התקופה הוויקטוריאנית. אוסקר ויילד נולד וגדל בדבלין ולכן פסל בדמותו הוצב בכיכר ליד בית ילדותו. 

במאמר זה נתחקה אחר סיפור חייו הטראגי של אוסקר ויילד, נסקור את הפרשנות שניתנה לפסל בעיצוב דמותו של ויילד, הדמויות שפיסלו לידו והסמליות שבכך, המסר שרצה הפסל להעביר ביצירתו ונספר לכם על הדואליות באישיותו של ויילד הבאה לידי ביטוי בתנוחתו, הבעות פניו והדמויות המקיפות אותו, מאמר זה מומלץ לקריאה לפני ביקורכם בעיר דבלין ויגרום לכם לראות את הפסל התמים למראה באור אחר לחלוטין.

Oscar Wilde Memorial Sculpture 

(בכתובת Address:Merrion Square, Dublin 2)

פסל ההנצחה של הסופר, המשורר והמחזאי האירי בכיכר מריון מצוי מעבר לרחוב בו ויילד נולד, גדל והתעצב.

פסל האבן  של אוסקר ויילד ממוקם בגני כיכר מריון, דבלין לא רחוק מטריניטי קולג', בפינה מול ביתו מספר 1, בקצה הצפוני של הכיכר. הפסל של האמן  דני אוסבורן, נעשה בהזמנת משפחת גינס והוקם בשנת 1997. הפסל דני אוסבורן בחר לבצע את פניו וידיו של ויילד בפורצלן על מנת לשמרו לאורך זמן.

 צד אחד של פניו נראה משמח והשני עצוב,סמל לדואליות של אישיותו ועבודתו. הוא מוקף בשני עמודי אבן המכוסים בציטוטים מכתביו, האחד עם פסל של אשתו ההרה קונסטנץ והשני עם פלג גוף עליון זכר המייצג את דיוניסוס, אל התיאטרון והיין היווני.אוסקר מביט בין השניים, מחוייך למחצה, מזעיף פנים, לעבר בית ילדותו.

על עמוד החיים, כורעת את דמותה של קונסטנץ, בחודש השישי להריונה, ידוע כי המפגש ההומוסקסואל הראשון של אוסקר התרחש כשהיתה בשלב זה של ההריון עם ילדה השני ולכן הדמות של אוסקר אינו מביט בה , כרמז להזנחתו ולחוסר הכנות שבנישואיהם. ואילו הדמות של דיוניסוס  מייצג את האידיאל, הבלתי מושג באמנות, היופי הרוחני והחזותי של האמנות, כפי שמשתקפים בשלמות האלוהית של דיוניסוס.דיוניסוס, בהתנהגותו הפראית, מסמל בסופו של דבר יצירתיות ותשוקה. המסר המועבר כאן הוא ניצחון האמנות על החיים,כוחה של האמנות לתקן ולחסל חיים. 

האנדרטה היא פסל צבעוני מאבן בן שלושה חלקים עם הפניות מחייו של אוסקר ויילד. הוא מגולף באבנים יקרות למחצה, והוא יושב על סלע בגודל 35 טון . 

אוסקר ויילד, היה איש גבוה מאוד בגובה 1.88 כך שהפסל נעשה על פי גובהו הטבעי, כנער צעיר אוסקר היה משחק בדיוק במקום בו ניצבת כיום האנדרטה. הוא עוצב על פי דמותו מגיל ארבעים, בשיא הקריירה שלו, לבוש במעיל המפורסם, גם במהלך חייו של אוסקר,כמו פניו כאן , חייו היו טרגיים וקומיים כאחד. 

ויילד עצמו נשא נאום בחשיפת אנדרטה שייקספרית בשנת 1888 והעביר ביקורת רבה על האופן שבו פסלים אנגלים לא הצליחו  להביע רגשות אינטימיים. ויילד חשב שהפיסול אינו מסוגל במידה רבה לייצג את המורכבות של הדמויות , לדעתו הפסלים  לא הצליחו לספק תובנה על חייה ומעמדה של הדמות. לכן הפסל  אוסבורן ניסה באומץ לבנות מורכבות פנימית, מצד אחד חיוך ומצד שני פנים זועפות, תשוקה והרס עצמי שאפיינה את  חייו של ויילד, שחי חיים כפולים בשל היותו בארון בתקופה בה יחסים הומוסקסואלים נאסרו על פי החוק .

לאחר שתעצרו ותצטלמו ליד הפסל מומלץ להמשיך  על הכביש לכיכר מריון 1, שם נולד וגדל ויילד לפני שיצא לדרך ומצא תהילה באנגליה. ויילד חי את רוב חייו הבוגרים באנגליה, והוא נפטר ונקבר בפריז – אך שורשיו נטועים עמוק באירלנד, במרכז דבלין.

  מי היה אוסקר ויילד

הסופר, המחזאי והמשורר אוסקר פינגל או'פלרהטי ווילס ויילד נולד בשנת 1854 . אמו, ג'יין ויילד, היתה משוררת מובילה ומפורסמת  והיתה לה השפעה על בנה. אביו, וויליאם ויילד, היה רופא מוערך 

 ויילד התאהב בלימודי יוון ורומא. הוא זכה בפרס בציור במהלך שנתו האחרונה. עם סיום לימודיו בשנת 1871 קיבל ויילד את מלגת בית הספר המלכותי להשתתפות בטריניטי קולג 'בדבלין. הוא קיבל מלגה ופרס הגבוה ביותר המוענק לתלמידי תואר ראשון.

עם סיום לימודיו קיבל ויילד את מדליית הזהב בברקלי כסטודנט הטוב ביותר ביוונית של טריניטי, כמו גם מלגה להמשך לימודים באוקספורד, שם  עשה ואת ניסיונותיו הראשונים בכתיבה. בשנת 1878, שנת סיום לימודיו, זכה שירו ​​"רוונה" בפרס על חיבור הפסוקים האנגליים הטובים ביותר על ידי בוגר אוקספורד.

עם סיום לימודיו באוקספורד, עבר ויילד בלונדון הוא התמקד בכתיבת שירה, והוציא לאור את האוסף הראשון שלו של  שירים , בשנת 1881. הספר לא זכה לשבחים.ויילד החל בסבב הרצאות באנגליה ואירלנד שנמשך עד אמצע 1884. באמצעות הרצאותיו, כמו גם שירתו המוקדמת, ויילד ביסס את עצמו .ב-  1884 התחתן ויילד עם אישה אנגלית עשירה בשם קונסטנס לויד. נולדו להם שני בנים.

החל משנת 1888, הפיק כמעט את כל יצירותיו הספרותיות הגדולות.הוא החל לכתוב בנוסף לשירים, סיפורים, כולל אוסף סיפורי ילדים ובאותה שנה פרסם את הרומן הראשון והיחיד שלו, תמונתו של דוריאן גריי.

אוסקר ויילד היה דמות ספרותית פופולרית באנגליה הוויקטוריאנית המאוחרת. לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטת אוקספורד, הרצה כמשורר, היה מבקר אמנות. בשנת 1891,הרומן שפרסם "תמונתו של דוריאן גריי", היה על צעיר יפהפה, דוריאן גריי, שחי חיי חטא והנאנה, הספר נתפס אז כבלתי מוסרי, אך נחשב כיום לאחת מיצירותיו הבולטות ביותר. כמחזאי, רבים מהמחזות של ויילד התקבלו והצליחו,הן כללו קומדיות סאטיריות.

ויילד ניהל רומן מחוץ לנישואיו עם צעיר לא שגרתי בשם לורד אלפרד דאגלס ,אביו של הצעיר השאיר לאוסקר ויילד פתק ובו לעג על היותו הומוסקסואל ווילד החליט לתבוע אותו בתביעת דיבה, אלא שבמשפט הביאו ראיות רבות להיותו הומוסקסואל , הציגו קטעים הומו -ארוטיים מיצירותיו הספרותיות, כמו גם הציגו מכתבי אהבה שלו , דבר שגרם לדחיית התביעה להוצאת דיבה  שהובילה למעצרו באשמת עבירה "מגונה גסה" , ויילד הורשע בשנת 1895. הואנדון למאסר של שנתיים, הוא יצא מהכלא כשהוא מרושש, שבור מנטלית, יצא לגלות בצרפת, כתב מעט בשנים אלה של חייו  ושלוש שנים לאחר שחרורו ,נפטר מדלקת קרום המוח בגיל 46, מת בעוני וכשרוחו שבורה.

הפסל דני אוסבורן

דני אוסבורן (נולד ב -1949), למד בקולג' לאמנות והתגורר באירלנד משנת 1971 עד 2001, אז עבר לקנדה, ולבסוף חזר לאירלנד. אוסבורן זכה לשבחים על יצירותיו אשר הוצגו באוספים ציבוריים ופרטיים בולטים רבים, כולל אלה של מועצת האמנות של אירלנד; המוזיאון האירי לאמנות מודרנית (IMMA) ועוד.

לאחרונה החלו להופיע סדקים שונים בראש החרסינה של ויילד. ראש החרסינה התגלה כשביר מדי למזג אוויר הקריר ורטוב בדבלין ולכן הוא עבר שיפוץ.

אוסבורן השקיע את רוב התקציב המקורי של 20,000 ליש"ט לרכישת אבנים יקרות ויפות, הוא בחר חומרים שיוכלו לשמור על צבעיהם לעשרות השנים הבאות.

לפני עשור, השמרניים בקרב הציבור בדבלין לא העזו לאפשר לעירו להנציח את שמו , משום שהיה הומוסקסואל , לקח לציבור האירי כמעט 100 שנה להשלים עם אורח חייו של אוסקר ווילדס .

אוסבורן בחר את  התנוחה של ויילד בשל העובדה שהיא מסמלת "גבריות נשית", השימוש בצבעים עזים בשל"הצבעוניות" שלו דמותו ", בעוד מבטו מופנה אל פלג גופו העירום של דיוניסוס דווקא ולא אל אשתו,בשל אורח חייו ההומוסקסואלי.

אוסקר ויילד הוא אחת הדמויות הבולטות בהיסטוריה האירית. הנצחתו מוכיחה שהחברה השמרנית האירית התפתחה. 

שאלות נפוצות

משורר, סופר, מבקר אמנות  ומחזאי, דמות שנויה במחלוקת שניהל אורח חיים לא רגיל,  בשל העובדה שבהיותו נשוי לאשה, ניהל רומן עם בחור צעיר ונכלא עקב כך למשך שנתיים, מה שהוביל למותו הטראגי כשהוא מרושש כלכלית ומת בעוני.

הפסל ממוקם בגני כיכר מריון, דבלין. לא רחוק מטריניטי קולג', בפינה מול ביתו מספר 1, בקצה הצפוני של הכיכר.

כן, אוסקר נישא לאשה אנגליה והיו לו שני בנים, הוא לא חי באושר משום שבאותה תקופה חי בארון וניסה להסתיר את היותו הומוסקסואל, אם כי היה לכך ביטוי ביצירותיו והדבר היה בבחינת סוד גלוי.

הוא זכה להכרה בחייו כמשורר וסופר באנגליה, אך לאחר מעצרו חי בעוני ונפטר , רק כעבור מאה שנה זכה להכרה מצד העיר דבלין שהחליטה להנציח את דמותו בכיכר. 

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על אירלנד!

דילוג לתוכן