דבלין ליהודים ודתיים

דבלין ליהודים ודתיים

צריכים עזרה בתכנון החופשה באירלנד?

המוזיאון היהודי, בית כנסת, בית חב"ד אוכל כשר והקהילה היהודית בדבלין

במאמר זה תוכלו לקבל מידע אודות בתי כנסת, בית חב"ד והמוזיאון היהודי בדבלין .

הקהילה היהודית בדבלין מתרכזת סביב South Circular Road. הקהילה היהודית של דבלין (DJPC) פעילה מאז 1946. הם מקבלים בברכה תיירים רבים יהודים ודתיים מישראל והתפוצות.

פעם חיו באירלנד יותר מ -5,000 יהודים, אם כי המספר ירד לאחר מלחמת העולם השנייה והוא מעט יותר מ -1,000 כיום. תוכלו לסייר במוזיאון היהודי האירי, הממוקם בפורטובלו, שבעבר נקרא "ירושלים הקטנה". 

למרות שרבים מהעסקים היהודיים אינם קיימים עוד באזור, עדיין ניתן למצוא את מאפיית Bretzel & Cafe est 1870, מאפייה כשרה, ברח 'לנוקס הסמוכה. זה נחשב מוסד בדבלין! לחמים נאפים בתנורי הלבנים המקוריים.

המוזיאון היהודי האירי שוכן בבית הכנסת הישן ברחוב וולוורת '. בית הכנסת הישן היה מרכז החיים היהודיים בבירה עד שהצטמצמות הדרגתית של הקהילה היהודית הובילה לסגירתו בשנות השבעים. בשנת 1985 נשא חיים הרצוג, נשיא ישראל לשעבר, נאום שחנך את המוזיאון החדש. 

הוא מכיל ארכיונים וחפצים ומתאר את המאפיינים הייחודיים של הקהילה. בקומה הראשונה תוכלו לראות הכנה לארוחת שבת טיפוסית. בקומה השנייה אפשר להתפעל מבית הכנסת השמור היטב.

בית הכנסת ברחוב אדלייד , שנחנך בשנת 1892, נסגר ביוני 1999. אולם אחר, אולם גרינוויל , שנבנה בשנת 1920, ושימש כבית פולחן יהודי נסגר ומשמש  כיום חברת הייטק. עדיין ניתן לראות מגני דוד המקשטים את החוץ.נותר בית כנסת פעיל אחד אחרי שמספר בתי כנסת וקהילות התאחדו.

בית הכנסת הגדול בדבלין
בית הכנסת הגדול בדבלין

בית הכנסת הגדול בדבלין

בכתובת:32A Rathfarnham Rd, Rathfarnham, Dublin 6W, Co. Dublin, D6W

ב -26 בספטמבר 1936 התקיימה ישיבה להקמת בית כנסת באזור כדי לתת מענה למשפחות הצעירות שגרו באזורים אלה בית הכנסת התחיל בחדרים שכורים ב Grosvenor Place 6, Rathmines.

בראש השנה 1948 עברה הקהילה מרתמיין למבנה ברחוב הנוכחי רתפרנהם, טרנורה, שנרכש על ידי  הקהילה על ידי וולף פרידמן ז"ל וארווין גולדווטר כמה שנים קודם לכן. בניית בית הכנסת החדש טרנורה החל באוגוסט 1952 והושלם והוקדש ב -30 באוגוסט 1953.

ביום רביעי, 9 בפברואר 1966, היתה שריפה,  כמה ספרי תורה נהרסו, והשול עצמו נפגע קשות מאוד. ביום ראשון ה -26 במאי 1968 הוקדש בית הכנסת ששופץ לאחרונה.

בינואר 1999, בישיבות יוצאות דופן של הקהילות, הסכימו שתי הקהילות להתמזג. סוכם כי בית הכנסת של דרך אדלייד יימכר, וכי חלק מהכנסות המכירה ישמשו לבניית מתחם בית כנסת חדש וחדש בשטח בטרנורה. 

מכאן ואילך אירח בית הכנסת טרנור את חברי אדלייד, עד ל -15 בדצמבר 2004 כאשר שתי הקהילות קיימו בו זמנית אסיפות כלליות יוצאות דופן והסכימו להתמזג. ישיבת המועצה הראשונה של הקהילה העברית החדשה בדבלין, טרנורה, התקיימה ב- 25 בינואר 2005.

בית הכנסת משמש כמקום לפולחן ותפילה עיקרי לקהילה היהודים , מעניק שירותי קבורה, יש בית הספר לאומי סטרטפורד (לגילאי 4 – 11) ומכללת סטרטפורד (גילאי 12-17) הם שני בתי הספר היהודים היחידים באירלנד הקהילה העברית בדבלין מפעילה תכנית חינוך ברמה יסודית לילדי יהודים.

הקהילה העברית בדבלין מפעילה תכנית חינוך ברמה יסודית לילדי יהודים שאינם רשומים כיום בסטרטפורד. בית הכנסת מסייע בהכנות ולחגוג בר מצווה ובת מצווה.  כולל קורס כשנה של הכנה, כולל קורס לימוד והכנה של קריאת תורה .

אין באירלנד מוהלים בתוך הקהילה לבצע ברית מילה, אך בית הכנסת מטיס רבנים מבריטניה ומקשר בין מוהלים מבריטניה לחברי הקהילה היהודית באילנד. בית הכנסת גם מעסיק מתנדבים המגיעים לביקורים של חברי הקהילה היהודית בבתי חולים. בית הכנסת גם מציע אפשרויות לעבור גיור אורתודוקסי.

בבית הכנסת יש מקווה לנשים בשטח הקהילה העברית בדבלין.ביקורי המקווה הם בחינם לחברי בית כנסת, 8 אירו לתושבים ו -10 אירו למבקרים..

דבלין לשומרי מסורת ודתיים
דבלין לשומרי מסורת ודתיים

המוזיאון היהודי האירי של דבלין - Irish Jewish Museum

כתובת: 3 Walworth Rd, Portobello, Dublin 8, D08 TD29

המוזיאון ממוקם בבית הכנסת הישן האחרון שנותר והוא נשמר כפי שהיה בתחילת המאה ה -20. בית כנסת לשעבר הממוקם במוזיאון היהודי האירי בדבלין

ישנו חלק מזכרות גדול הקשור להיסטוריה החברתית של הקהילה המכיל תמונות, מכתבים, מסמכים וחפצי אמנות הנוגעים לפעילות ספורטיבית, אמנותית וחברתית של חברים בודדים. יש גם מטבח כשר מקורי ותצוגת ספרים מאת וסופרים יהודיים איריים ועל נושאים.המוזיאון היהודי הוא המקור העיקרי לכל המורשת היהודית. 

בנוסף יש שני בתי קברות המושכים תיירים יהודים המתעניינים בהם. במוזיאון היהודי האירי בדבלין מוצגים גם ספרי תורה עתיקים. בנוסף לאוסף מזכרות המוזיאון, המוזיאון מארח תצוגה של טקסטיל יהודי ותערוכה על הגולה.

בנוסף נעשה ארוע בנושא הדמות היהודית לאופולד בלום, אחד משני גיבורי יוליסס , יצירת המופת של הסופר האירי המפורסם ג'יימס ג'ויס (1880-1941). דמותו של בלום היה ממוצא יהודי הונגרי שהיגר לדבלין ושינה את שמו. 

המוזיאון היהודי עשה ארוע נושא על הדמות המפורסמת מתוך שימת דגש על ההקשר היהודי של הסיפור ודמותו של לאופולד בלום שמדגיש את האנטישמיות והציונות באירלנד באותה תקופה. גם מחקר נוסף חשף מידע על האופן שבו ג'ויס אסף את הידע שלו על דמויות יהודיות והיהדות שבאה לידי ביטוי באותה תקופה .

המוזיאון היהודי האירי אוסף, משמר ומציג לתצוגה חומרים וחפצי אמנות המתייחסים להיסטוריה של הקהילה היהודית האירית והיהדות בכלל ומעמיד מזכרות ותערוכות/אירועי תרבות נלווים למבקרים, סטודנטים וחוקרים. 

המוזיאון מקבל אלפי מבקרים וסטודנטים מכל הרקע האתני, האמוני והתרבותי בכל שנה ומטרתו של המוזיאון היא לחנך לקראת סובלנות וגיוון תוך הפקת לקחים מההיסטוריה של השואה וכן התרומה המוצלחת של הקהילה היהודית באירלנד לאורך שנים רבות.

המוזיאון מורכב משתי קומות. קומת הקרקע מכילה תצוגה כללית על החיים הקהילתיים, העובדים והחברתיים של הקהילה היהודית ב -150 השנים האחרונות. במוזיאון אוסף משמעותי של תיעוד, תצלומים וטקסטיל. 

תכונה מיוחדת היא המטבח המקורי של בית המשפחה שבו השולחן ערוך לארוחת השבת. בקומה השנייה נמצא בית הכנסת המקורי, עם כל אביזרי הטקס שלו וגלריה המציגה חפצים דתיים יהודיים. יש אזור תצוגה זמני קטן ותצוגת קבע המתייחסת למרכיבים היהודיים של היצירה יוליסס של ג'יימס ג'ויס.

המוזיאון כולל שני בתים ברובע היהודי לשעבר בדבלין, שם התיישבו רוב העולים החדשים מרוסיה בשנות ה -80 וב -1890. בקומה העליונה נוצר בית כנסת עם מקומות ישיבה ל -140 איש. בית הכנסת היה בשימוש עד 1971 והמוזיאון נפתח בשנת 1985 על ידי נשיא ישראל דאז ד"ר חיים הרצוג שגדל בשכונה כיוון שאביו היה הרב הראשי הראשון של אירלנד.

במוזיאון  תגלו פרטים על תרומתם הגדולה של היהודים לחברה האירית בתחומי פוליטיקה, משפטים, רפואה, אקדמיה, אמנות, מוסיקה ותרבות. הספרייה והתערוכות שלה משמרות חפצי אמנות הקשורים להיסטוריה של יהודי אירלנד, 

כמו גם להיסטוריה הרחבה, לתרבות, למורשת, לדת ולניסיון השואה. המטבח המקורי משחזר תפאורה אופיינית לארוחת שבת של תחילת המאה ה -20. המוזיאון מכיל גם מזכרות הנוגעות למשפחת הרצוג. ההרצאות מוצעות לאורך כל השנה .

Chabad Lubavitch of Ireland - בית חב"ד

בכתובת: 34 Rathfarnham Rd, Terenure, Dublin 6W, Co. Dublin, D6W

בית חב"ד- היא ארגון דומיננטי בחיי היהודים . חב"ד " היא ראשי תיבות לשלוש היכולות השכליות – חוכמה -wisdom, בינה -comprehension ודעת -knowledge. זוהי תנועה של הפילוסופיה הדתית היהודית, פילוסופיה זו מנחה את האדם לחדד ולנהל את כל הפעולה וההרגשה שלו באמצעות חוכמה, הבנה וידע.

המילה " ליובאוויטש " הפירושה ברוסית היא "עיר אהבת אחים". המהות האחריות והאהבה שהולידה פילוסופיית חב"ד כלפי כל יהודי. הפילוסופיה של חב"ד-ליובאוויטש וחסידיה הגיעה כמעט לכל פינה בעולם והשפיעה כמעט על כל היבט של החיים היהודיים וכך גם באירלנד.

הרב של בית חב"ד , הרב זלמן שמעון,הגיע לראשונה לאירלנד לפני 20 שנה. הוא ממנצ'סטר, ואשתו מלונדון. הקהילה היהודית בדבלין ביקשה מהרב משה קוטלארסקי, סגן יו"ר מרקוס ליוני צ'ינוך-הזרוע החינוכית של תנועת חב"ד-ליובאוויטש -לסייע להם למצוא רב נוער מתאים וכך הגיעו מבריטניה לאירלנד.

עשרים שנה מאוחר יותר, הרב הוא רבה של בית הכנסת הראשי והרב הראשי בפועל של המדינה כולה, ואשתו הרבנית היחידה באי האזמרגד.

כשהקהילה היתה בשיאה היו 5,000 יהודים באירלנד. יש באירלנד יהודים במשך מאות שנים, במקור ספרדים , ואחריהם יהודי גרמניה, ולבסוף גל של יהודי מזרח אירופה, בעיקר מליטא.

צאצאי יהודי ליטא מהווים את הבסיס לקהילה היהודית המבוססת באירלנד כיום. רובם מבוגרים יותר. ילדים רבים עברו מהארץ או נטמעו במידה כזו או אחרת. כיום מגיעים לאירלנד לבית חבד יהודים המגיעים לצרכי עבודה ,במיוחד בתעשיית ההייטק-ישראלים, אנגלים, אמריקאים, אירופאים.

הקהילה היהודית העיקרית נמצאת בבירת דבלין, עם קהילות זעירות בערים אחרות כמו קורק, לימריק ווטרפורד, שהיו להן בעבר קהילות מתפקדות אך צומצמו לקומץ בודדים. בית הכנסת של בית חב"ד ממוקם באזור פרברי מהמעמד הבינוני, בו מתגוררים יהודים רבים אחרים.

מוצרים רבים כשרים בסופרמרקטים איריים מקורם בבריטניה, כך שיש כמות לא מבוטלת של מוצרים כשרים בסופרים. יש חנות בדבלין המציעה שורה של גבינות, בשרים ומוצרים כשרים . יש מאפייה כשרה, שהרב של חבד מפקח עליה, ויש גם קייטרינג כשר, והרב מפקח על מפעל לחם, מאפייה.

הרב של חב"ד הוא רבה של בית הכנסת הגדול, ,בית חב"ד מספק שיעורי תורה, ייעוץ על אוכל כשר, מעניק שירותים יומיים, שאלות רב, מארח קהל גדול בשבת ובחגים.

בעבר היה מקווה בבית הכנסת הישן שנבנה בשנת 1915. לאחר מכן נבנה מקווה חדש בטרנורה, בשטח בית הכנסת הנותר. לפני כמה שנים, הוא שופץ ונשות הקהילה משתמשות בו בקביעות, כמו גם תיירות דתיות.

לאחר השואה, אירלנד הסכימה לספק בשר כשר ליהודים החיים במחנות עקורים באירופה, אך הם נזקקו לשוחטים ( שוחטים כשרים מאומנים). קבוצה של משפחות חב"ד עברה להתגורר באירלנד כדי למלא את הצורך הזה.

עד עצם היום הזה, יש קומץ גברים ונשים חב"ד בגיל העמידה בברוקלין ובמקומות אחרים שנולדו באירלנד. גם הרב זלמן שמעון דבורקין, שלימים הפך לרשות ההלכתית המובילה של קהילת חב"ד הבינלאומית, היה כאן.

יהודי דבלין קבורים בבית הקברות דולפינס אסם, לא רחוק מגשר שדרות דנור מעל התעלה הגדולה. הקבורה האחרונה של יהודים בבית הקברות בבאליבו הייתה בשנת 1908,  בכניסה לבית הקברות, כתוב "נבנה בשנת 5618".

חפצי אמנות הקשורים להיסטוריה של יהודי אירלנד
חפצי אמנות הקשורים להיסטוריה של יהודי אירלנד

אוכל כשר באירלנד

יש מאפייה כשרה אחת המוכרת לחם כשר בפיקוח רב.  Bretzel & Cafe ,est 1870 בכתובת: 1a Lennox Street, Portobello, Dublin, D08

המאפייה מוכרת לחם למגוון סופרים וחנויות בדבלין למשל : The Good Food Store – Toons Bridge, Donnybrook Fair stores, Nolans, Wilde & Green, Country Crest, Get Fresh.

חנות האוכל הכשרה היחידה באירלנד היא "An Siopa Kosher " כשרות של "סיופה". חנות המציעה מגוון מוצרים כשרים, ממנות אוכל כשרות ועד חטיפים, שוקולד. תוכלו לעשות הזמנות בדף הפייסבוק שלהם:

https://www.facebook.com/AnSiopaKosher

בנסיעה מחוץ לדבלין אפשר למצוא מזון כשר בסופרמרקטים הבאים ברשת: Dunnes carry the Great Food, כולל מגוון אוכל טבעוני מגוון מפלאפל וקציצות טבעוניות כשרות. דגים מעושנים , פריטים רבים, כגון דגנים, נמצאים בפיקוח בריטי. 

חנויות מזון או מזון בריאות אחרות נושאות לרוב את מגוון תחליפי בשר הסויה הכשר Vbites/Tivall וגבינות סויה שונות. רבים נושאים גם גלידה טבעונית עם סמל כשר.

טסקו/סופר ואלו  ( וTesco/Super Valu) וסופרמרקטים אחרים נושאים מגוון רחב של מוצרים כשרים בפיקוח בריטי, כמו גם לחמי Irish Pride. אלדי ולידל  (Aldi and Lidl) מוכרים את מגוון האוכל הטבעוני של Great Food.

אין באירלנד מסעדות כשרות. באירלנד יש קייטרינג כשר אחד בפיקוח , מלאני שטיין, שאפשר ליצור איתה קשר במייל melaniestein123@gmail.com . 

בדרך כלל מלאני יכולה לשלוח לבתי מלון או לארגן ארוחות מאורגנות לקבוצות גדולות (הקייטרינג מספק גם ארוחות מהדרין / חלב ישראל / פט ישראל / גלאט')

אוכל כשר בדבלין
אוכל כשר בדבלין

ההיסטוריה של הקהילה היהודית באירלנד

הכביש הדרומי המעגלי בדבלין נבנה ברובו בסוף המאה ה -19, ברחוב Clanbrassill ממש מעבר לכביש נמצא בניין עמודים מוצק. בבדיקה מעמיקה יותר, המעקות הכחולים בחזית מעוצבים במגיני דוד, וכך גם העיצובים בחלונות. זה היה פעם אחד מתוך שישה בתי כנסת באזור שנקרא אז 'ירושלים הקטנה'.

בשנות ה -70 של המאה ה -19 התיישבו מספר קטן של יהודי גרמניה בדבלין. בשנת 1881 מנתה הקהילה כ -450 נפשות.אחריהם החל משנות ה -90 גל נוסף, גדול יותר של יהודים מימי המחוזות הבלטיים של האימפריה של הצאר – לטביה וליטא המודרנית. בשנת 1901 מנתה האוכלוסייה היהודית באירלנד כ -4,800, מתוכם רובם התגוררו בדבלין.

הקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם מימי הביניים ועד שנות הארבעים הייתה בארצות שבשליטת האימפריה הרוסית, שם היו נתונים לאפליה מסוגים שונים. בשנת 1882, למשל, העביר הצאר חוקים האוסרים על יהודים לחיות מחוץ לעיירות, לרכוש אדמות או להיכנס למקצועות.

לכן יהודים רבים פנו מערבה. רובם הלכו למקומות כמו צרפת, אנגליה ובעיקר צפון אמריקה, אך גם במספרים קטנים לאירלנד. משפחת לויטס, למשל, עשתה את דרכה לדבלין מליטא ולטביה ונמלטה מהפוגרומים האנטישמיים של רוסיה הצארית בשנת 1912.

אזור הכביש המעגלי הדרומי, הממוקם ממש מדרום למרכז העיר הישן, היה אז אזור חדש יחסית וחלק ניכר מהדיור בו היה זול ובמחיר סביר.השכונה כבר הייתה מעורבת מבחינה דתית. מסקר שנערך בשכונה  במפקד האוכלוסין בשנת 1911 עולה כי מתוך 1,185 משקי בית, 329 יהודים, 558 קתולים, 219 כנסיית אירלנד ו -79 הנותרים השתייכו לעדות נוצריות אחרות.

עד למפקד האוכלוסין של 1911, 80-90% מיהודי דבלין נולדו ברוסיה. היחסים בין דור המגיעים היהודים לדבלין לא תמיד היו חלקים. היהודים הגרמנים התעלמו מעט מהעולים החדשים הדתיים האורתודוקסים דוברי היידיש. זה גם מסביר למה קהילה קטנה בת כ -3,000 יהודים היתה זקוקה לשישה מקומות פולחן,בשל הניכודים בתוך הקהילה עצמה.

היהודים העשירים יותר סגדו בבניין מפואר ומואר ברחוב אדלייד, בעוד הדתיים ממעמד הביניים בנו לעצמם את המבנה האפור והבטון שפונה כעת למסגד דבלין בקצה השני של הכביש, שהיסודות שלו הונחו ב 1916. בין לבין היו הרבה בתי כנסת קטנים, חלקם פשוט חדר יחיד בבתים.

תושבי דבלין היהודים הקימו לעצמם עסקים קטנים שונים, תכשיטנים, אופים, קצבים ומלווים כספים. Bretzel המאפייה למשל שעדיין שוכנת ברחוב לנוקס נוסדה בשנת 1870, אפיית לחם כשר טרי. מאז ועד שנות השישים היא נשארה בבעלות יהודית, ועברה ממשפחת גרינספון למשפחת אלימן בשנת 1910.

במהפכה והמרד האירי לעצמאות בשנים 1916-1923, כמה מיהודי דבלין אימצו את המטרה הרפובליקנית כשלהם אך האלימות גרמה גם למספר קטן של תקריות אנטישמיות.

הקהילה היהודית שימשה כתפאורה לרומן המפורסם של ג'יימס ג'ויס יוליסס – העוקב אחר יהודי דבלין – לאופולד בלום – ג'ויס השתמש בבלום כדי להראות את הקנאות הלאומנית, 'האזרח' שטוען בכעס כי יהודי לעולם לא יכול להיות אירי אמיתי. היו כמה פעילים רפובליקנים בולטים שנלחמו על העצמאות של אירלנד. בקרב אלה שמתו במהלך המרד היו מספר יהודים. 

במקביל, העימות על עצמאות אירלנד הכניס נשק לחיי אירלנד היומיומיים באופן שאיים מדי פעם על הקהילה היהודית הקטנה של דבלין. בשנת 1923, ממש לאחר מלחמת האזרחים, כמה קצינים מהצבא הלאומי, שבסיסיות בוולינגטון – שהיו חלק מיחידות ההתנקשות תחילה ב- IRA ולאחר מכן בצבא המדינה החופשית, רצחו שני יהודים והיו עוד ניסיונות להרוג יהודים במספר תקריות.

באופן דומה, בשנת 1926, פתחה IRA, שמסתובבת למטרה חדשה בעקבות תבוסתה במלחמת האזרחים, במסע הפחדה בדבלין נגד מלווי כספים – רובם יהודים. הקמפיין נמשך זמן קצר והארגון הכחיש כי הוא אנטישמי .

לאחר מכן לא הייתה יותר אנטישמיות מאורגנת בדבלין. אירלנד סירבה להכניס יותר מקומץ פליטים יהודים שנמלטו מהמשטר הנאצי בשנות השלושים והארבעים, על סמך ההיגיון הבלתי משכנע למדי שהגירה יהודית בקנה מידה גדול תוליד אנטישמיות.

האוכלוסייה היהודית ב'ירושלים הקטנה 'הגיעה לשיאה של קצת יותר מ -5,000 לאחר מלחמת העולם השנייה, אך מספרה ירד די מהר לאחר מכן. בית כנסת חדש בטרנורה ממעמד הביניים, רחוק ממרכז העיר ושכונות העוני שלו, נפתח בשנת 1953. 

חלק מהיהודים עזבו את אירלנד למרכזים גדולים יותר של האוכלוסייה היהודית – לונדון, ארצות הברית, ישראל.  לאחר שנות החמישים נעלמה לאט לאט 'ירושלים הקטנה' כאשר יהודים עברו לפרברים ומחוצה לה.האוכלוסייה היהודית הנוכחית בעיר מונה כ -1,000 תושבים.כיום, באזור הכביש המעגלי הדרומי יש סימנים לימי 'ירושלים הקטנה', אך מעט קהילה ממשית.

שאלות נפוצות בנוגע לדבלין ליהודים ודתיים

אירים רבים מזדהים מאוד עם הפלסטינים, עם זאת, יש מעט מאוד אנטישמיות, ואירלנד בטוחה ליהודים.

המוזיאון נפתח בשנת 1985 על ידי נשיא ישראל, יליד אירלנד חיים הרצוג.

פתוח בקיץ, מאי – אמצע ספטמבר ביום ראשון – חמישי 11.00-15.00.

בחורף, בימי ראשון בלבד, בין השעות 10:30-14:30.

קבוצות של 10 ומעלה חייבות להזמין מקום בדוא"ל info@jewishmuseum.ie

Bretzel & Cafe ,est 1870 מאפיית ברצל , רחוב לנוקס 1a בפורטובלו, דבלין 8 ' מכינה לחם בפיקוח רב. רק הלחם כשר במאפייה.

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על אירלנד!

דילוג לתוכן