פארק הפניקס בדבלין

פארק הפניקס בדבלין

צריכים עזרה בתכנון החופשה באירלנד?

כל מה שצריך לדעת על פארק הפינקס בדבלין

פארק הפניקס הוא הפארק הציבורי הגדול ביותר מכל ערי הבירה באירופה, בשטח של יותר מ -700 דונם. הוא נוצר כפארק ציד צבאים מלכותי בשנות ה -60 של המאה ה -16 ונפתח לקהל הרחב רק בשנת 1747. בפארק ניתן למצוא כיום את גן החיות של דבלין (משנת 1831 )את הבית הלבן האירי, Áras an Uachtaráin -ביתו של נשיא אירלנד וגני פרחי העם הוויקטוריאני (משנת 1864).

פארק הפניקס היווה את המקום למספר אירועים מרכזיים בהיסטוריה האירית-מאירוע מרוצי מכוניות בינלאומיים בשנת 1929 ועד לביקורו של האפיפיור יוחנן פאולוס השני בשנת 1979, כאשר יותר ממיליון איש השתתפו בחגיגות.

הפארק עצמו מספק נופים מרהיבים. זהו ביתם של עדר צבאים גדול , תוכלו ליהנות מהנוף מאחד ממסלולי ההליכה ומסלולי האופניים הרבים הזמינים לציבור, לשבת על ספסל ולהירגע, לערוך פיקניק, ליהנות ליד האגם, להשתמש במתקני הפארק ועוד.

מעונו הרשמי של נשיא אירלנד, הבית הלבן האירי" פתוח בשבתות, בית פארמלי (פתוח לסיורים מדי יום), מעון השגריר האמריקאי גם שוכן בפארק.

 מומלץ לראות את אנדרטת וולינגטון (אובליסק, 1861), אנדרטת הפניקס (1747) וצלב האפיפיור (1979). כמו כן, בפארק יש מגרשי פולו, קריקט , מסלולי רכיבה על אופניים ומסלולי הליכה. ניתן לבקר במבצר המגזין משנת 1611 המציע נופים יפים של העמק היושב לרגליו. במרכז המבקרים מוצגת תערוכה על ההיסטוריה וחיות הבר של פארק הפניקס. 

חיות הבר של פארק הפניקס
חיות הבר של פארק הפניקס

ההיסטוריה של פארק הפינקס

הרוזן הרביעי מצ'סטרפילד מונה ללורד סגן אירלנד בינואר 1745, והוא יזם שורה של עבודות נוף, אלה כללו השתלה ניכרת של הפארק וכן נטיעת עצים משני צדי השדרה הראשית והקמת עמודת הפניקס בשנת 1747. כמו כן, הוא פתח את הפארק לציבור.

במאה השמונה עשרה נעשה שימוש נרחב בפארק על ידי הצבא , היו מספר האכסניות בהן השתמשו קציני ממשל ופקידים, היו גם מספר מוסדות צבאיים שכללו את בית הספר הצבאי המלכותי (1766) לילדים יתומים, מבצר המגזין,

שנבנה בשנת 1736 עם תוספות בשנת 1756, היה מוסד צבאי גדול שבו שמרו נשק קל, אמצעי לחימה ואבק שריפה .הקרקעות בתוך הפארק נודעו לאחר מכן בשם שדות וולינגטון, ועליהם ניצבת אנדרטת עדות וולינגטון .

בתחילת המאה התשע עשרה נראה הפארק במצב מוזנח מאוד עם ניקוז לקוי, הכבישים לא תקינים, ורוב העצים היו במצב של ריקבון.

אולם נציגי היערות השתלטו על ניהול השטחים הציבוריים של הפארק והחלו להעסיק  את אדריכל הנוף הנודע, דקימוס ברטון, הוא ייצר תוכנית מתאר לפארק שכללה בניית משכנות שער חדשות, שתילת עצים במיקומים אסטרטגיים, ניקוז, שיקום קיר הגבול, יצירה והתאמה מחדש של כבישי הפארק ועוד.

הוספו אנדרטאות לאמנות , אחת בשנת 1870 להנצחת הלורד סגן הרוזן מקרלייל, והשנייה פסל סוסים להנצחת שדה מרשל וסקונט גו שנחשף בשנת 1880. את שניהם פסל ג'ון הנרי פולי.

במאה ה -19 התבלטו פעילויות ספורט ופנאי. החברה הזואולוגית המלכותית של דבלין פתחה את גן החיות של דבלין בשנת 1830.

שטחי הטיילת נפתחו בשנת 1840 (מאוחר יותר נקרא גן העם) ובמאה ה -20 הוסיפו פרחים לשתילה בגנים. בין גן העם וגן החיות של דבלין נבנו דוכן להקות ואולמות תה בעשור האחרון של המאה התשע עשרה.

למרות שהצבא שלט במוסדות הפארק ובשימוש בפארק במאה ה -18, השפעתם פחתה במאה התשע עשרה .

במאה העשרים שתלו עצים, בשל הסופה הגדולה ב -1903 שגרמה להרס של כמעט 3,000 עצים. נעשו עבודות גננות. הקימו את צלב האפיפיור בשנת 1979.

שלכת מקסימה בפארק הפניקס
שלכת מקסימה בפארק הפניקס

אירועים מיוחדים שפארק הפניקס אירח

פארק הפניקס היה גם המיקום לאירועים לאומיים ובינלאומיים מרכזיים במהלך המאה העשרים. בשנת 1903 החלו מרוצי מכוניות ואירוע מרוצי מכוניות בינלאומיים גדולים התרחשו בשנת 1929. בשנת 1932 ארחו את הביקור האפיפיור של האפיפיור יוחנן פאולוס השני בשנת 1979 כאשר יותר ממיליון איש השתתפו בחגיגות.  השלב הראשון בטור דה פראנס, נערך לראשונה באירלנד בשנת 1997. 

טירת אשטאון

סמוך למרכז המבקרים נמצאת טירת אשטאון המשוחזרת במלואה, בית מגדל מימי הביניים .טירת אשטאון היא בית מגדל מהמאה השבע עשרה, אך ישנן עדויות שהוחל בבנייתו עוד במאה החמש עשרה.במשך שנים המגדל הוסתר לחלוטין בין כתלי אחוזה ,כאשר בית זה נהרס בסוף שנות השמונים, הטירה התגלתה מחדש. מאז המגדל שוחזר במלואו.

מסביב לטירה נמצאת Ashtown Demesne, המתגאה בשפע של אטרקציות. הראשי ביניהם הוא גן המטבח המוקף חומה, אשר שוחזר להפליא למתווה הוויקטוריאני המקורי שלו. יש גם טיולי חורש, אזורי פיקניק ומגרש משחקים הנגיש גם לילדים עם מוגבלויות.

מרכז המבקרים של הפניקס פארק, הסמוך לטירה, מכיל תערוכה מרתקת על ההיסטוריה של הפארק משנת 3500 לפני הספירה ועד היום. יש מסעדה מקסימה בשטח מרכז המבקרים.

Farmleigh House & Estate

(כתובת White's Rd, Phoenix Park, Dublin 15, D15 TD50)

בית היסטורי המכיל אוספים חשובים, גלריה לאמנות, חווה עובדת ובית ההארחה הרשמי של מדינת אירלנד, Farmleigh House and Estate, פתוח שבעה ימים בשבוע.

אחוזת שטח של שבעים ושמונה דונם הממוקמת מצפון-מערב לפניקס פארק דבלין, ומספקת לינה לביקור בכירים ואורחי האומה. כבית היסטורי, Farmleigh נכולל יצירות אמנות וריהוט חשובים, כמו גם אוסף הספרים, הכריכות וכתבי היד הנדירים של בנימין איוואג ', המוחזק בספרייה. שטחי המבנה הנרחבים כוללים גנים ושבילי טיולים רגליים על שפת האגם.

האחוזה מתהדרת גם בחווה עובדת עם עדר של פרות שחורות.הסיור בבית Farmleigh House לוקח אתכם לאחור בזמן מהמאה השמונה עשרה, עם תחילת הבנייה, עד היום.

The Magazine Fort

מבצר המגזין,  מבצר המעוז של דבלין,מהמאה ה -18. הוא מבנה העשוי מלבנים ואבן גיר משנת 1735, הוא ניצב על גבעת סנט תומאס, באתר של  פיניקס לודג '  שנבנה על ידי סר אדוארד פישר בשנת 1611.

באמצע המאה ה -17 הוחזרו למדינה ביתו וקרקעותיו של פישר, והבית שימש כמקום מושבו של אדון סגן אירלנד עד שנהרס בשנת 1734. בשנת 1735 החלה בניית מבצר המגזין "החדש" בשנת 1735 בעיצובים של המהנדס ג'ון קורני.  

בשנת 1801 נוסף למבצר אגף נוסף לאירוח חיילים. ובשנת 1830 נהרסה מצודת הכוכבים הגדולה יותר שעמדה בקרבת מקום. האתר נכבש על ידי הכוחות הבריטיים עד 1922 כשהועבר לידי כוחות ההגנה האירית לאחר ההסכם האנגלו-אירי.הצבא האירי המשיך להפעיל את האתר כמטה תחמושת עד לשנות השמונים.

צבי בפארק הפניקס בדבלין
צבי בפארק הפניקס בדבלין

שאלות נפוצות בנוגע לפארק הפניקס בדבלין

פארק הפניקס הוא הפארק העירוני הגדול באירופה, המורכב מ -1,752 דונם.

המבנה Áras an Uachtaráin ("הבית הלבן האירי", מקום מושבו של נשיא אירלנד), גן החיות של דבלין, צבאים, גנים ויקטוריאנים, טירת אשטאון, בית Farmleigh ועוד.

פארק הפניקס הוקם במקור כפארק ציד מלכותי בשנות ה -60 של המאה ה -19 ונפתח לקהל הרחב בשנת 1747.

עדר צבאים גדול עדיין נשאר עד היום והם נמצאים בדרך כלל בחלק המערבי של הפארק.

במרכז המבקרים של פארק הפניקס יש תערוכות על ההיסטוריה וחיות הבר של הפארק, משנת 3500 לפני הספירה ועד היום. במרכז מוצגות גם תערוכות זמניות.

נערכים סיורים חינם באתרים היסטוריים מרכזיים בתוך פארק הפניקס ובסביבתו

סמוך למרכז המבקרים נמצאת טירת אשטאון המשוחזרת במלואה, בית מגדל מימי הביניים שעשוי עוד במאה ה -15 ופתוח לקהל הרחב. הטירה שולבה בעבר באחוזה מהמאה ה -18 ונחשפה מחדש כאשר נהרס בניין זה. 

גני המטבח הוויקטוריאנים המוקפים יפה וחומה, The People's Gardens,הגנים מאוד מתויירים. בשבת השנייה של כל חודש בשעה 10:30 הגננים נושאים הרצאה לציבור.

פארק הפניקס מארח גם אירועים רבים כמו שווקי אוכל ומלאכה, פסטיבלים, מוזיקה וכו '. ניתן לשכור אופניים בכניסה לפארק גייט. ניתן לקבל טיולי אופניים מודרכים ותוכלו אפילו לנסות סיור סגווי מודרך. במרכז המבקרים תמצאו מידע אודות כל הפעילויות המוצעות בפארק.

המתקנים הזמינים כוללים, מצגת אור-קולית, תערוכות, שירותים, שירותים לנכים, חניון לרכבים ומסעדות/שולחנות פיקניק, כמו גם חניה חינם. גישה לאנשים עם מוגבלויות לקומת הקרקע.

סיורים חינם באתרים היסטוריים מרכזיים בתוך פארק הפניקס ובסביבתו כוללים : מרכז המבקרים, טירת אשטאון, מבצר המגזין, הבית הלבן האירי, בית הקברות הצבאי, קמפוס Grangegorman ובית הקברות ארבור היל.

פסטיבל המגוון הביולוגי השנתי של פארק הפניקס.

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על אירלנד!

דילוג לתוכן