אוכל אירי מסורתי

אוכל אירי מסורתי

צריכים עזרה בתכנון החופשה באירלנד?

אספנו עבורכם מידע על אוכל אירי מסורתי

לאיטלקים יש את הפסטה והפיצה, ליפנים את הסושי, למרוקאים את הקוסקוס , אז מה אוכל אירי מסורתי מכיל? אירלנד חוותה רעב גדול, המכונה גם רעב תפוחי אדמה אירי, רעב שאירע באירלנד בשנים 1845–1852 כאשר יבול תפוחי האדמה נכשל במשך שנים . אולי משם הגיעה החיבה היתרה של האירים אל תפוחי האדמה כיום ויש לו מקום של כבוד במטבח האירי.

האוכל האירי המסורתי דומה לאוכל הבריטי, מכיל הרבה בשר ותפוחי אדמה – כמו למשל פשטידת רועים, אבל יש גם לא מעט אוכל מסורתי לא מוכר, שניתן להיחשף אליו בטיול שלכם לאירלנד, 

אירלנד אולי לא ידועה כיעד קולינרי במיוחד, אבל מסתבר שהמטבח המקומי מציע לא מעט טעמים מפתיעים, במאמר זה נציע לכם לברוח ממסעדות בינלאומיות עם הטעמים המוכרים ולנסות להעמיק אל המסורת האירית ולחקור את אירלנד לא רק תרבותית, היסטורית וגאוגרפית, אלא גם במובן הקולינרי.

Boxty

בוקסי הוא למעשה פנקייק, רק שבמקום להשתמש בקמח, משתמשים בתפוחי אדמה. הוא עשוי הן מתפוחי אדמה מגוררים גולמיים, שלא בושלו קודם לכן  והן ממחית תפוחי אדמה שמוסיפים אליה חלב וחמאה, המחית מעשירה את הטעם. מקורו כביכול בתקופת רעב תפוחי האדמה האירי, זוהי הגרסה האירית ללביבת תפוחי אדמה.

האירים אוכלים את לביבות תפוחי האדמה האיריות האלה בבוקר עם ביצים ובייקון  או כבראנץ' לארוחת הצהריים.

איפה אפשר לאכול אוכל מסורתי באירלנד
איפה אפשר לאכול אוכל מסורתי באירלנד

היכן לאכול אוכל מסורתי באירלנד?

Gallaghers Boxty House

(כתובת 20-21, Temple Bar, Dublin 2, D02 ET66) מומלץ לאכול פנקייק עשוי מתפוחי אדמה ממולא פילה בקר.

Coddle

Coddle שפירושו "להרתיח בעדינות" זוהי תערובת אירית, תבשיל בסיר אחד העשוי משאריות מהשבוע, כגון נקניקיות, בייקון, תפוחי אדמה ובצל. מסדרים את כל המרכיבים בשכבה בסיר אחד ולאחר מכן מבשלים עד שהוא רך וטעים,שמים את המרכיבים לבישול על אש  נמוכה  ולבישול איטי כדי שיתרככו במשך שעות, מגיעים להתקרמלות קצת כמו החמין הישראלי, שאין לעמוד בפניו. זו המנה האהובה בדבלין, מתאימה במיוחד לימים הקרים והגשומים .

The Hairy Lemon

(כתובת Stephen Street Lower, Dublin 2) הפאב הזה מציע את התבשיל המושלם הזוכה לשבחים רבים.

Barmbrack

ברמברק, היא עוגת פירות אירית עשויה שמרים ו'משומרת 'עם פירות יבשים , מלאה צימוקים, פירות ותבלינים. מניחים את תערובת הפירות בקערה ויוצקים עליה וויסקי ותה, מניחים לה לספוג את הנוזל למשך כל הלילה. העוגה פופולרית סביב ליל כל הקדושים. לאירים יש מסורת משונה, הם מטביעים בתוך הבצק מטבעות או טבעות כאות וסימן לעושר או מציאת זיווג .

מאפיות ובתי קפה באירלנד

Bewley's Grafton Street

(כתובת 78- 79 Grafton Street, Dublin, D02 K033) בית קפה מתוק זה ברחוב גרפטון בדבלין מציע את הברמברק המושלמת, ממרכיבים איכותיים וטריים.

Hickeys Bakery

(כתובת Westgate, 117 Irishtown, Oldbridge, Clonmel, Co. Tipperary, E91) בית קפה מקסים זה מגיש ארוחות בוקר נהדרות ועוגות שילווה את הקפה שלכם, תוכלו למצוא את הברמברק המסורתית.

Champ

צ'מפ היא אחת מהתוספות הפופולריות ביותר באירלנד, מחית שבדומה לפירה  היא עשויה מתפוחי אדמה, חלב, חמאה ובצל ירוק. החמאה המומסת הופכת את זה למעדן מושחת במיוחד.

מקורו של המאכל בבתי חווה ברחבי האזור הכפרי של אולסטר. צ'מפס יוצר במקור עם סרפד צורב במקום בצל ירוק, אך עם השנים הבצל התקבע במנה.צ'מפ היא תוספת נהדרת שניתן להגיש כמנה עיקרית או לאכול עם ביצה מטוגנת מעל. מגישים לצד צלי בקר, נקניקים או בייקון, או  לצד סלט כרוב אם אתם צמחוניים.

Mapas Restaurant

(כתובת Fitzpatrick Castle Hotel, Killiney Hill Road, Dublin, A96 N8A0)

Colcannon

קולקנון הוא תוספת נוספת של פירה העשוי לרוב מארבעה מרכיבים בלבד: תפוחי אדמה, חמאה, חלב וכרוב (או קייל). תפוחי אדמה כתושים בחמאה והחלב,  ומוסיפים כרוב קצוץ ועשבי תיבול. התוספת מוגשת בדרך כלל עם בשר חזיר מבושל באירלנד.

הוא נחשב לאחד מהמאכלים המועדפים ביום פטריק הקדוש והמסמלים את החג ליל כל הקדושים. אוכלים את המחית גם לצד לחם קלוי, בייקון אירי, קורנביף . כיאה למסורת המוזרה של האירים גם במחית זו הטבח מסתיר חפצים קטנים במחית, המייצגין הון ועושר, או אולי סיכוי לנישואין עתידיים.

לקבלת הקולקנון המושלם, בחרו תפוחי אדמה מקומחים, עם יותר עמילן ופחות מים המייצרים מחית רכה יותר, לארוחה אירית אמיתית דשנה וטעימה.

Wilde's at the Lodge

(כתובת Ashford Castle Dr, Castle Estate, Leaf Island, Ashford, Co. Galway) המסעדה מציעה מטבח אירי עכשווי משובח באווירה מדהימה, עם נוף מרהיב על מי Lough Corrib.

Black and White Pudding

בניגוד למה שחשבתם, לא מדובר בקינוח. פודינג שחור נפוץ למדי בבריטניה , זה נקניק עשוי בשר חזיר, שומן ודם. האירים אוהבים ליהנות מהפודינג השחור שלהם עם פודינג לבן,פודינג לבן דומה לפודינג שחור, אך הוא אינו מכיל דם – רק חזיר, תבלינים ובדרך כלל שיבולת שועל .

Cistín Eile

(כתובת 80 S Main St, Whitewell, Wexford, Y35 X0HD) מסעדה משובחת המציעה אוכל אירי מסורתי ואת הנקניק האירי המפורסם.

Irish Soda Bread

לחם סודה אירי הוא לחם כפרי מהיר שאינו דורש שמרים, שלצורך התפחתו משתמשים בסודה לשתייה והוא הלחם המסורתי המלווה כל ארוחה. המרכיבים החיוניים בלחם סודה אירי מסורתי הם קמח, סודה לשתייה, מלח וחמאה . 

החומצה שבחמאה והסודה לשתייה מספקות את התפיחה של הלחם.  משפחות איריות רבות מוסיפות טוויסט למתכון הפשוט הזה על ידי ערבוב של פירות, צימוקים  ותבלינים שונים. המתכונים עוברים בירושה מדור לדור.

בכל בית קפה, מאפייה ומסעדה באירלנד הלחם הזה מתלווה לארוחה.

Ard Bia at Nimmos

(כתובת Spanish Arch, The Long Walk, Galway, H91 E9XA) ההמלצה שלנו לצאת מדבלין ולאכול ארוחה במסעדה המעולה הזאת המגישה גם את הלחם המסורתי.

Irish stew

תבשיל נזיד אירי היא ארוחה מנחמת , תבשיל המתבשל לאט עד שהבשר רך במיוחד. כיום, כבש הוא הבשר המועדף בתבשיל, מוסיפים ירקות כמו תפוחי אדמה, בצל ולפעמים גזר וירקות שורש נוספים,  פטרוזיליה וכן תוספות אחרות. 

הנזיד עובר תהליך בישול ארוך של כמה שעות בסיר ברזל כבד עד שהכל נימוח והתבשיל מריח נפלא.התבשיל האירי הוכר כבר בשנת 1800 . זה היה במקור מזון נפוץ לאנשים הפשוטים והעניים באירלנד מכיוון שהשתמשו במרכיבים זולים שהיו צריכים יותר זמן לבישול.

Old Mill Restaurant

(כתובת 14, Temple Bar, Dublin 2, D02 V970) מסעדה עם אוכל ביתי מסורתי הממוקמת באיזור הטמפל בר, האוכל טעים והשירות ידידותי, המסעדה מציעה גם אופציה ללא גלוטן ,יש להם אפילו בירה אחת ללא גלוטן. המנות גדולות ואדיבות ומתובלות בדיוק במידה הנכונה.

Shepherd’s pie

עוד דרך פופולרית לנצל שאריות. באופן מסורתי לצורך פשטידת הרועים משתמשים בכבש, בעוד ויש העושים שימוש בבקר טחון. פאי הרועים האירית היא מנה מנחמת וחלק ממסורת וחגיגת יום פטריק הקדוש, מערבבים בשר טחון מבושל עם הרבה ירקות ובירה גינס, ומעליו פירה ומוסיפים גבינה ואז מכניסים לתנור לאפייה ליצירת קרום זהוב מושלם מעל הפאי .

The Pig's Ear

(כתובת 4 Nassau St, Dublin, D02 YX74) מסעדה אירית מסורתית המגישה את פאי הרועים הטוב ביותר בדבלין.

מה האירים אוכלים
מה האירים אוכלים

שאלות נפוצות בנוגע לפארקים וטבע בדבלין

צלי  כבש עם רוזמרין, פשטידות דגים, פשטידת רועים, הקולקנון הוא מאכל מועדף ביום פטריק הקדוש הוא מתכון תפוחי אדמה אירי, תערובת של פירה שמנת ובדרך כלל כרוב או קייל.

בעוד שלחם סודה מיוחס בעיקר לאירלנד, הוא למעשה נוצר לראשונה על ידי האינדיאנים. הם היו הראשונים ומאוחר יותר גילו האירים את התהליך  והוא הפך ללחם המסורתי והפופולרי בכל בית, פאב ומסעדה.

פשטידת הרועים, היא מנה בריטית נפוצה וזולה שמקורה במדינת הכבשים בסקוטלנד ובצפון אנגליה ואומצה ברבות השנים על ידי האירים שהיו תחת השלטון הבריטי. זו עוגת בשר אפויה עשויה מבשר טחון או חתוך לקוביות ומעליה שכבה עבה של פירה.

ארוחת הבוקר האירית היא ארוחה מסורתית המורכבת מביצים מטוגנות, ירקות, תפוחי אדמה ובשרים כגון בייקון, נקניקים וגם פודינג שחור ולבן. הארוחה הגדולה מוגשת כמעט תמיד עם לחם סודה אירי או לחם חום, כוס תה וכוס מיץ תפוזים .

השם ברמברק מקושר לקצף או לשאריות "ברם" לאחר תסיסת נוזלי הבירה או וויסקי ותה המעורבבים עם תבלינים לצורך הכנת העוגה הפירותית.

 

Boxty House – Tallaght

(כתובת Unit 3 Hibernian Industrial Estate, Greenhills Rd, Dublin 24, Tallaght)

John Kavanagh The Gravediggers

(כתובת 1 Prospect Square, Glasnevin, Dublin, D09 CF72)

זהו פאב ישן ומקסים שעובר בין דורות רבים במשפחה במשך כ -300 שנה. 

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על אירלנד!

דילוג לתוכן