קתדרלת סנט פטריק דבלין

קתדרלת סנט פטריק דבלין

צריכים עזרה בתכנון החופשה באירלנד?

כל מה שצריך לדעת על קתדרלת סנט פטריק דבלין

קתדרלת פטריק הקדוש  דבלין, אירלנד , נוסדה בשנת 1191,  היא כנסייה עתיקה הקיימת מזה למעלה מ-800 שנה והיא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה האירית ומההיסטוריה של העיר דבלין. 

הקתדרלה  נבנתה בין השנים 1220 – 1260 על אתר שהיה  באר עתיקה ששימשה כך על פי האמונה הנוצרית, את פטריק הקדוש, הפטרון של אירלנד. על פי המאמינים, פטריק הקדוש הטביל את המתגיירים הנוצרים באתר זה לפני 1500 שנה.

הבניין הנוכחי החליף כנסייה קודמת (כנראה מעץ). בין בשנים 1219-1260 נתן הארכיבישוף של אותה תקופה,את ההוראה לבנות את הקתדרלה הגותית בצורת צלב.

קתדרלת פטריק הקדוש הקתדרלה הלאומית של כנסיית אירלנד
קתדרלת פטריק הקדוש הקתדרלה הלאומית של כנסיית אירלנד

ההיסטוריה של סנט פטריק

הבניין שינה צורה במהלך 700 השנים הבאות. בשנת 1270 נוספה הקפלה של ליידי ,בשנת 1316 הורד צריח הבניין ובשנת 1362 ארעה שריפה ולקתדרלה נגרם נזק משמעותי.

בשנת 1370 בוצעו תיקונים של החזית והמגדל בניהולו של הארכיבישוף מינוט. (המגדל נקרא מאוחר יותר על שמו, מגדל מינוט . מבנה זה גם קרס (1394)  כמו כן נהרס הקצה המערבי של הקתדרלה. בסופו של דבר המגדל נבנה מחדש .

סנט פטריק  שונתה במהלך השנים לקתדרלה אנגליקנית ונעשו שינויים בפנים שלה ,פסלים רבים הוסרו והתקרות הופשטו מהעיצובים, כמו קפלת הגברת. 

הקתדרלה סבלה מהזנחה עוד בתקופת שלטונו של אדוארד השישי. הקתדרלה הורדה למעמד של כנסיית קהילה ושימשה כבית משפט ולתקופה קצרה כאוניברסיטה. 

הבניין הוחזר למעמד הקתדרלה בשנת 1555 תחת המלכה מרי , המבנה שוקם והקתדרלה שופצה .בשנת 1560 נוסף למגדל אחד השעונים הציבוריים הראשונים בדבלין ובשנת 1700 נוסף צריח.

בתחילת המאה ה -19 הקתדרלה שוב לא היתה בשימוש ואיבדה ממעמדה. החלק הצפוני של הקתדרלה (ששימשה כקפלה נפרדת) נחשב בלתי בטוח לשימוש ורעוע.  

נעשה מאמץ לגייס כספים לתיקון , אך  לא נאסף מספיק כסף לכך. מי שהחליט לשקם את הכנסייה היה הפילנתרופ בנג'מין לי גינס שהציע לשאת בעלות הכוללת של השיקום. 

השיפוץ המאסיבי נערך עד שנת  -1865 , תקרה חדשה נוספה, בשנת 1865 נפתחה הקתדרלה מחדש בטקס  שבו הוקירו לבנג'מין לי גינס תודה והקדישו לו ספר עם חתימות .

כיום המתקיימת עבודת תחזוקה על מנת להבטיח שהקתדרלה העתיקה בדבלין לא תיפול , עבודות שיקום גדולות בוצעו בקפלת הגבירה של הקתדרלה בשנת 2012/2013.

סנט פטריק הכנסייה הגבוהה ביותר באירלנד
סנט פטריק הכנסייה הגבוהה ביותר באירלנד

הקתדרלה הגבוה באירלנד סנט פטריק

הקתדרלה היא אחת מהמבנים הבודדים שנותרו מדבלין מימי הביניים. כיום זוהי הקתדרלה הלאומית של כנסיית אירלנד והקתדרלה הגדולה ביותר במדינה. 

עם צריח של 43 מטר (141 רגל), סנט פטריק היא גם הכנסייה הגבוהה ביותר באירלנד .יש לה רצפת פסיפס צבעונית  וכן תמצאו בה את אנדרטת ג'ונס הקדוש.

בקתדרלה יש יותר מ -200 אנדרטאות סביב חומותיה, האנדרטאות בקתדרלה נעות בין מונומנטים אדריכליים גדולים, פסלי הנצחה ופסלי שיש, ועד לוחות שיש על הקירות וחלונות ויטראז '.

ישנם אנשים מעניינים רבים המונצחים בסנט פטריק – סופרים, חיילים, אנשי כנסייה, עורכי דין – אנשים מכל תחומי החיים, מפורסמים בימיהם אך כיום דמויות שנשכחו.

הקתדרלה משמשת למספר טקסים לאומיים ציבוריים. טקסי יום הזיכרון באירלנד , בהנחיית הלגיון הבריטי המלכותי ובהשתתפות נשיא אירלנד, מתקיימים שם מדי נובמבר. 

ארוע השירים שלה (שירות  שירה של מזמורים דתיים), נחגג פעמיים בדצמבר, כולל כל 24 בדצמבר, הוא ארוע חגיגי עבור תושבי דבלין.

בשבתות בסתיו מארחת הקתדרלה למעלה משנים עשר טקסים בהם מקבלים בוגרים חדשים של המכון הטכנולוגי לדבלין את התואר.

הקתדרלה, אינה מקבלת מימון ממשלתי.הקתדרלה נתמכת על ידי ארגון התנדבותי, עם חברים מנויים בנוסף, יש מגוון קבוצות התנדבותיות המבצעות משימות ספציפיות, כגון צלצול בפעמון, קבלת פנים לאורחים וניקיון.

בית הספר הוותיק למקהלה סנט פטריק

בית הספר למקהלת קתדרלת סנט פטריק נוסד בשנת 1432 על ידי הארכיבישוף ריצ'רד טלבוט  כמעט 600 שנה ואילך, בית הספר למקהלות ממשיך לחנך את המקהלות ועכשיו הוא בית ספר בחסות כנסיית אירלנד המספקת חינוך לתלמידי כיתה ג 'עד ו'. הקתדרלה עורכת הופעות רבות של המקהלה, קונצרטים וסיורים.

שאלות נפוצות בנוגע לקתדרלת סנט פטריק דבלין

קתדרלת פטריק הקדוש היא הקתדרלה הלאומית של כנסיית אירלנד. הבניין הוא מקום עמוס המשמש כמקום תפילה, אטרקציית מבקרים  ומארחת אירועים רבים. מתנדבים וחברי קהילת הקתדרלה אחראים לתחזוקת הבניין למען הדורות הבאים.

הקתדרלה הלאומית של כנסיית אירלנד מתקיימים באופן קבוע לאורך כל היום. 

זמני השירותים הם בימים שני עד שישי, 09:00 מזמני שירה (תקופת בית הספר בלבד), 11:05 חג הסוכות הקדוש (רביעי וחמישי בלבד) 17:30 ערב מקהלה. ביום שבת 11:05 חג הסוהר הקדוש וביום ראשון 09:15 חג הסוהר הקדוש, 11:15 מנצח מקהלות, 15:15 אוונסונג מקהלה.

הפארק הפך למקום אופנתי במיוחד במהלך המאה השמונה עשרה, בעיקר בשל פתיחת רחוב גרפטון בשנת 1708 ורחוב דוסון בשנת 1723.

פארק השטן סטפן גרין בן 22 דונם מלא בגנים שופעים, ערוגות פרחים יפות .הפארק הוויקטוריאני הוא אתר של פנאי ורגיעה .במרכז הפארק יש שתי מזרקות מים. יש מספר מונומנטים פיסוליים חשובים להיסטוריה האירית  וכוללות דמויות חשובות כמו ארתור גינס, תוכלו לראות מינים רבים של ציפורים וצמחים , המתקנים הציבוריים בפארק סנט סטפנ'ס גרין כוללים מגרש משחקים. במשך מספר שנים ברציפות החל משנת 2015  ועד שנת 2020 קיבל פארק סנט סטפן הירוק פרס דגל ירוק. הדגל הירוק היא תוכנית בינלאומית המקדמת את הסטנדרטים הגבוהים ביותר בפארקים ובשטחים ירוקים. 

בקיץ יש קונצרטים חינם .בכניסה לרחוב גרפטון לפארק ניצבת קשת הזיכרון של ויקלו שהוקמה בשנת 1907,לזכר נופלים בקרבות ומלחמות , הקשת מכונה 'שער הבוגדים', שכן חבריה מדבלין נלחמו כגדוד של הצבא הבריטי. סנט סטיבן גרין כולל גם מונמנט של הסופר דבלין ג'יימס ג'ויס וגן זיכרון הכולל פסל ברונזה מופשט של המשורר האירי Yeats.

לכבוד הקדוש הפטרון של אירלנד, הקתדרלה קמה על אתר של באר עתיקה , סנט פטריק הטביל את המתגיירים הנוצרים באתר זה לפני 1500 שנה.

בשנים האחרונות שוחזרה קפלת הליידי, משנת 1270, לתפארתה המקורית.

מדי שנה מבקרים בקתדרלת סנט פטריק למעלה מחצי מיליון עולי רגל ומבקרים.

בקתדרלה יש  אנשי דת, צוות מנהלי ומוסיקאים מקצועיים. בנוסף, מספר רב של מתנדבים מציעים את זמנם וכישוריהם לקתדרלה, כמברכים ומדריכים, כמרים, שרתים.

בשנת 1192 ג'ון קומין, הארכיבישוף האנגלו-נורמני הראשון של דבלין, החליט לגייס כספים על מנת לבנות את הכנסיה ולהקדישה לכבוד פטריק הקדוש , באתר לצד באר קדושה בעלת אותו שם ועל אי בין שני ענפים של הנהר. הכנסייה נקבעה לפולחן וללמידה כאחד. הכנסייה הוקדשה ל"אלוהים, גבירתנו המבורכת וסנט פטריק ב- 17 במרץ 1191.

הבסיס של הבניין הנוכחי, כאמור, הכנסייה הגדולה ביותר באירלנד, נבנה בין השנים 1191 ל -1270, אם כי מעט מאוד נותר מעבודות המוקדמות ביותר מעבר לטבילה.

פקודה של המלך הנרי השלישי בשנת 1225 אפשרה איסוף תרומות מרחבי האי לבנייה מחדש במשך תקופה של ארבע שנים, והעבודה, בסגנון הגותי האנגלי הקדום , נמשכה לפחות עד להקדש מחדש בשנת 1254.

ליידי הקפלה נוספה סביב 1270. במאה ה -17 המוקדמות, הקפלה נהרסה כליל.

המגדל (מגדל מינוט) והמבנה המערבי נבנו מחדש בין השנים 1362 – 1370, בעקבות שריפה. תומאס מינוט, הארכיבישוף של דבלין 1363–75,ניהל את הבנייה מחדש.

בית הספר למקהלה במקור היה גברי כולו, כעת מותר גם לבנות לקחת חלק במקהלה. מקהלת בנות קתדרלה נוסדה בשנת 2000 ושרה פעם או פעמיים בשבוע. הבנות הן בעיקר מבית הספר למקהלות או מבית הספר לדקדוק של סנט פטריק, המספק השכלה תיכונית.  המקהלה שרים תמורת תשלום, אך הבנות שרות בהתנדבות מלאה. המקהלה שרה מדי פעם בחתונות לרווחים ומקבלת תשלום על כך. 

משנת 1783 עד 1871 שימשה הקתדרלה כקפלת המסדר של פטריק הקדוש, שחבריה היו אבירי סנט פטריק. 

עם הקמתה של כנסיית אירלנד בשנת 1871 עבר הטקס לאולם פטריק הקדוש , בטירת דבלין הקתדרלה מכילה את הקפלה Dunsany המהווה את הבית הרוחני של המסדר באירלנד. הלורד דונסאני ה -19, הקים את המסדר באירלנד בשנת 1962. הקתדרלה משמשת לטקסים ודיקן הקתדרלה הוא מפקד כנסייתי של המסדר.

הדבר הכי מושך את העין ומיוחד בקתדרלה זוהי רצפת פסיפס צבעונית בצבעים עזים והעיטורים המיוחדים  מצויירים על הרצפה. כמו כן האנדרטאות והפסלים. בשנת 2014 הקתדרלה הוסיפה את האנדרטה במעבר הצפוני של הקתדרלה, זהו עץ הזיכרון שבו המבקרים יכולים להשאיר הודעות לאוהבים שנפגעו מהסכסוך שהוביל לעצמאותה של אירלנד.

האנדרטה העתיקה ביותר בבניין, ציור אבן במעבר המקהלה הצפוני היא זו של פולק דה סונדפורד, הארכיבישוף של דבלין בשנים 1256-71, הארכיבישוף הראשון שנקבר בקתדרלת פטריק הקדוש.

אנדרטה של ד"ר דאגלס הייד , סופר שהפך לנשיא אירלנד הראשון בשנת 1938.

בשנת 2006, 18 מהגרים אפגנים המבקשים מקלט, השתלטו על הקתדרלה מספר ימים לפני ששוכנעו לעזוב .

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על אירלנד!

דילוג לתוכן